fredag 6 juni 2008

Kites are fun


Har alltid känt mig något ambivalent inför det här med att lyssna på musik beroende på vilken årstid det är, och då i synnerhet musik för sommaren. Tänker på det typiskt svenniga i att lyssna på det där...reggae (dvs "absolut reggae 18" eller kanske en "Best of" med Bob Marley), eller att lyssna på den obligatoriska Gyllene Tider-skivan så fort maj övergått i juni. 2008 måste för övrigt vara det första året på 2000-talet som Per Gessle inte ger sig ut på sommarturné landet runt (vad jag vet).

Sedan finns det ju också bra sommarmusik. Jag minns senvåren 2003 när irländarna i The Thrills släppte sin första skiva "So much for the city". En skiva som nästan helt och hållet var ett enda stort romantiserande av den amerikanska västkustens strandliv. Passade perfekt som eskapism för ett uttråkat förortsbarn i Stockholm.

Vad som blir årets sommarsoundtrack vet jag ej än. De senaste dagarna har jag bland mycket annat låtit mig förföras av Colin Blunstones sammetslena röst. Och då inte enbart The Zombies svanesång "Odessey & Oracle" utan kanske främst hans två första utmärkta soloskivor. Perfekt att ha i lurarna medans man strosat omkring på Södermalms gator.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, Colin Blunstone! Och vet du, om vi har tur kanske vi får se honom på Debaser i höst.

SG sa...

Va?! Shit, vilken grej! Är det Zombies återföreningsturné då eller kommer han solo?

Anonym sa...

Inget säkert, men kanske. Vet inte om det är reuniongrejen eller han själv. Och som sagt, det är bara ett förhandstips.

Men blir det så kommer du och jag och Hillevi att vara där, garanterat!