onsdag 23 juli 2008

One big holiday

Några intryck från helgens Benicassimfestival då:

Klockan är strax efter elva på lördagskvällen. My morning jacket har spelat i ungefär en halvtimme på festivalens största scen när sångaren Jim James går ut mot scenkanten, vecklar ut sin nypåtagna mantel (!) likt två vampyrvingar, och ylar ut refrängen i "Wordless Chorus" med en vägg av rök och neonljus bakom sig. Ett magiskt ögonblick på en underbar konsert, och antagligen hela festivalens höjdpunkt för min del.

Babyshambles dök trotts allt upp tillslut och levererade. Bjöd bara på en Libertines-låt ("What Katie did") men avslutande "Fuck forever" var elektrisk med ölmuggar flygandes kors och tvärs bland alla britter (säkert 70% av alla besökare) i publiken.

Festivalens mest emotsedda akt för min del var My bloody valentine. De blev tyvärr en lite besvikelse. Hade kanske för höga förväntningar, och stod ganska hopplöst långt bak. "Soon" och inledande "Only shallow" var klara höjdpunkter. Avslutande "You made me realise", utdragen till säkert 10 minuter, var en...upplevelse.

Justice hann jag bara se dryga 20 minuter av (krockade med Moz), men det jag såg var sjukt jäkla bra. Vilket röj de lyckas piska upp!

Morrissey var bra som vanligt. Spelade inte så många hits utan bjöd hardcorefansen på många lite mer obskyra låtar ("Vicar in a tutu"!, "Sister, I'm a poet"!) vilket var lite kul.

Missade tyvärr Chromatics och These new puritans vilket grämer mig lite.

Inga kommentarer: