lördag 26 juli 2008

Louder than "Louder than bombs"



The Pains of Being Pure at Heart har blivit rejält omfamnade av diverse indietalibaner runt om i världen. Har lyssnat lite grann, men förutom "A teenager in love" är jag väl inte helt såld, än. Finns så väldigt mycket musik just nu som låter ungefär likadant. Anyways, i September kommer de till Sverige för fyra hett efterlängtade spelningar. Kommer troligtvis ta mig till giget i Stockholm (antar att det blir en spelning här), lite för att se vad fuzzen egentligen handlar om.

http://www.myspace.com/thepainsofbeingpureatheart

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har aldrig hört talas om, men känner mig måttligt upphetsad över det jag hörde på Myspacet. Första låten lät ju sjukt mycket Pastels, men då kan man väl lika gärna lyssna på, säg, Pastels istället?

Känns, om jag ska vara elak, lite som den musikaliska motsvarigheten till det amerikanska oskicket att göra usla remakes av bra europeiska filmer.

SG sa...

Tycker väl inte att det är dåligt exakt men är väl inte det bästa man hört i den gengren heller. Är ju väldigt många band nu, oavsett nationalitet, som inspirerats av hela C86-grejen. Svenska inte minst.

Att de låter mycket Pastels är ju sant men tycker inte att det betyder att man inte kan lyssna på TPOBPAH också, om man nu gillar Pastels-soundet dvs. Twig låter ju extremt mycket Orange Juice...

Ska som sagt gå på giget ändå. Lär väl vara på debban slussen och kosta typ 100 spänn eller nåt. Kan nog bli kul.

Anonym sa...

Jo, jag förstår vad du menar, självfallet är de flesta inspirerade av någon på ett eller annat sätt och att man lyssnar på det ena behöver absolut inte utesluta det andra.

Det jag menar är att jag tycker det är viktigt att något nytt och eget tillförs när man väljer att låta sig influeras väldigt starkt av ett annat band.

Här tyckte jag inte att jag hörde något eget, utan mer att det lät lite tråkigt, som en washed-out kopia av originalet.

Men jag menade inte att såga SÅ drastiskt, jag får väl lov att kolla in dem jag också, de kanske är fantastiska på scen, vem vet? :)

SG sa...

Jo, du har ju rätt i att de inte är originella, för fem öre egentligen, men jag tycker ändå att de glimrar till lite ibland. Debutalbumet är visst på g har jag läst, får höra då hur de låter då "på riktigt".