torsdag 2 oktober 2008

You've been Rick Rolld

Jessica frågade mig häromdagen vilka videos jag hade valt om jag blivit inbjuden som gäst hos "Videokväll hos Luuk". Efter lite betänketid har jag nu kommit fram till dessa tre låtar som påverkat min musiksmak på ett eller annat sätt:

Rick Astley - Never gonna give you up
Min första skiva. Inte Michael Jackson, Beatles, Prince eller något annat hyfsat kreddigt, utan alltså Rick freakin' Astley. Fick skivan (eller kassetten egentligen) i julklapp minns jag och upptäckte att popmusik var något som jag verkligen gillade. Stock Aitken Waterman kunde det här med att skriva catchiga melodier. Måste ha varit 1987-88 och jag var då alltså runt 9 år gammal.

Nirvana - Smells like teen spirit
Min första riktigt stora idol var Kurt Cobain och jag hade precis nått tonåren när Nirvana slog igenom. Vilken fantastisk skiva "Nevermind" var. Påverkade mig enormt mycket. Fick mig att börja spela gitarr och startade också ett band med några klasskamrater där vi mest spelade Nirvana-covers. Mitt musikintresse nådde här en ny nivå.

The Smiths - Panic
Hade läst om The Smiths någon gång minns jag men hörde dem för första gången när jag var 19. Låg i mitt pojkrum en natt och slötittade på MTV när "Panic" plötsligt spelades och jag blev oerhört tagen. Minns inte exakt vad det var. Kanske det bisarra i den där barnkören som dyker upp i slutet och upprepandes sjunger om att de vill hänga DJ'n. Förmodligen den enskilt största händelsen (tillsammans med tidningen Pop) som influerat min musiksmak. Beställde "Louder than bombs" dagen efter från Ginza. Fick mig att börja lyssna på engelsk indie och har inte sett tillbaka sedan dess.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Den där "känslan" när man upptäckte smiths är helt sjuk.. slog undan benen på en...

Anonym sa...

hehe Rick Astley...

JKL sa...

Fantastiskt inlägg, vänta dig en rip off på baksidorna inom kort.

SG sa...

Tobbe - Så var det absolut. Tänk vad mycket bra låtar man har kvar att upptäcka om man precis börjat lyssna på Moz.

anonym - Ja, haha. Ingen vidare introduktion till popen kanske.

Johan - Ska bli mycket intressant att läsa!

Anonym sa...

Ja jävlar Rick Astley. Lyssande faktiskt på den i helgen för att jag plöjde igenom gamla Tracks-avsnitt. Oerhört skoj.

Ska nog göra mig en egen sån där lista.

Anonym sa...

Tjenare.

Fin blogg du har.

Jag är nog lite drygt 10 år äldre än du (född -67) och det du skriver om Nirvana var precis det som hände mig med the Smiths.

17 år och en regnig novembereftermiddag. Please, please, please let me get what I want...

Om du har lust, kan du kolla in min sura musikblogg.

http://bjornsalldelesegnabloggommusik.blogspot.com/