onsdag 16 april 2008

When will change come, just like spring rain?

Har precis lyssnat på P3 Pops Australien-special. Australien är faktiskt ett utomordentligt popland med en uppsjö av grymma artister (när kommer egentligen Avalanches nästa skiva?!). Mitt favoritband från denna kontinent är utan tvekan The Go-betweens. Upptäckte dem för ett antal år sedan, när jag var i min djupaste Smiths-period. Tyckte Grant McLennan och Robert Forster påminde en hel del om Morrissey och Johnny Marr. Två kompisar som egentligen var ganska olika som personer men ändå hade en sådan otrolig kemi när de spelade ihop. De var verkligen en dynamic duo som kompletterade varandra på ett perfekt sätt. "16 lovers lane" är en sån där skiva man kan lyssna på hur många gånger som helst utan att tröttna, fastän låtarna är så pass lättlyssnade som de faktiskt är. Jag älskar The Go-betweens.

4 kommentarer:

Anonym sa...

The Go-Betweens är fantastiska, men jag kan inte låta bli att fascineras av The Flying Nun Records - så många bra band på denna lilla etikett. Visst, inget av banden är omistliga, men nästintill. Lyssnade på P3:s program i efterhand, och det är bara hoppas att fler gjorde samma sak. Vad tycker du om band såsom The Verlaines och The Chills?! Skrev förresten ett inlägg om dessa band i november förra året...

Anonym sa...

Åh, Go-betweens! Hur kan man inte älska dem?

SG sa...

gorillan - The chills �r r�tt okej, men tycker att de l�ter lite v�l mycket som ett s�mre Stone Roses emellan�t. Verlaines har jag ej h�rt, �r de bra?

alice - Bra fr�ga, Alice.

Anonym sa...

The Verlaines är riktigt bra emellanåt - finns några schysta låtar på bandets MySpace (lyssna på låtarna från samlingen "Juvenilia")

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=97487459